Tuesday, July 22, 2008

Pandangan tentang Sepak Raga .

Saudari berumur 38 tahun memberi pandangannya tentang Sepak Raga :

"Saya amat gemar bermain Sepak Raga sehinggalah sekarang . Setiap minggu saya akan mengajak anak lelaki saya serta rakan-rakan saya untuk bermain Sepak Raga bersama .

Walaupun permainan ini permainan tradisional , saya rasa permainan ini harus dikekalkan sehingga generasi-generasi yang akan datang . Permainan ini tidak seharusnya pupus kerana ia amat seronok dan mudah untuk dimainkan .

Walau bagaimanapun , jarang saya lihat pemuda-pemuda zaman sekarang bermain Sepak Raga . Mereka lebih gemari permainan bola sepak kerana mereka fikir bola sepak adalah "in-trend".

Pada mulanya , ketika ayah saya mengajar saya untuk bermain Sepak Raga , saya menghadapi kesukaran untuk menimbang dan menendang bola itu tanpa menggunakan tangan . Tetapi , saya latih dengan giat untuk bermain Sepak Raga dengan lebih mudah .

Jika Sepak Raga dimainkan selalu , mudah-mudahan pemainnya akan rasa Sepak Raga senang untuk dimainkan . Saya amat gembira sekali kerana terdapat juga sukan Sepak Raga atau juga dikenali sebagai Sepak Takraw di Singapura . Ini menunjukkan bahawa permainan tradisional masih diingati sehinggalah sekarang . Saya harap , anak lelaki saya akan mengajar anak-anaknya untuk bermain Sepak Raga supaya permainan ini tidak akan pupus ."